Polmic - FB

aktualności

Laureaci IV Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966

966W minioną sobotę 5 listopada 2016 roku zakończyła się IV edycja Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966, którego patronem medialnym było Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Zwyciężyła w Konkursie poznanianka Katarzyna Danel.

Laureatami IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966 zostali:

I Nagroda oraz Nagroda Specjalna Arcybiskupa Metropolity Poznańskiego Katarzyna Danel Beati misericordes

II Nagroda (ex aequo) ufundowana przez Archidiecezję Poznańską - Janusz Krzysztof Korczak Da mihi bibere

II Nagroda (ex aequo) - Edyta Muchowiecka Exaudi, Deus, deprecationem meam

III Nagroda - Aleksandra Chmielewska De Baptismo

Wyróżnienie oraz Nagroda „Kompozytor Rezydent Poznańskiego Chóru Kameralnego” - Zuzanna Koziej Ostende mihi

Wyróżnienie - Jakub Szafrański Modlitwa

 

Prawykonanie nagrodzonych kompozycji:

Poznański Chór Kameralny

Bartosz Michałowski – dyrygent

Sylwetki laureatów: www.opus966.pl/laureaci-2016 

Więcej informacji o Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Opus 966 - na stronie: www.opus966.pl 

Projekt dofinansowano ze środków Miasta Poznania.

Michaił Jurowski w Warszawie. Koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

SIJeden z czołowych europejskich dyrygentów Michaił Jurowski ponownie wystąpi z Polską Orkiestrą „Sinfonia Iuventus" 19 listopada 2016 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Program tego wyjątkowego koncertu wypełnią utwory dwóch gigantów niemieckiej muzyki: Ludwiga van Beethovena i Richarda Wagnera.

Michaił Jurowski dyrygował najsłynniejszymi orkiestrami na świecie. Stale współpracował z Semperoper w Dreźnie, był dyrygentem gościnnym w Komische Oper Berlin, pełnił funkcje m.in. dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Nordwestdeutsche Philharmonie oraz Norddeutsche Philharmonie i Volkstheater w Rostocku. Maestro Jurowski jest pierwszym dyrygentem gościnnym Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus i członkiem Rady Artystycznej Zespołu.

Koncert pod jego batutą 19 listopada rozpocznie prezentacja twórczości Richarda Wagnera, który dzięki swoim dramatom muzycznym i operom zapewnił sobie miejsce w panteonie największych twórców w historii muzyki. Zostanie wykonane mieniące się bogactwem nastrojów Preludium do słynnego dramatu muzycznego Tristan i Izolda (1859), stanowiącego opowieść o miłosnym spełnieniu w przeobrażającej śmierci. Nastrojowym uzupełnieniem wstępu będzie finał dramatu, czyli Miłosna śmierć Izoldy. Partię solową wykona wybitna rosyjska mezzosopranistka Irina Papenbrock, która ma na swoim koncie uczestnictwo m.in. na Festiwalu w Bayreuth, na którym wystąpiła na specjalne zaproszenie Towarzystwa Wagnerowskiego. Z kolei Idylla Zygfryda to okolicznościowa kompozycja Wagnera pochodząca z 1870 roku. Utwór został napisany z okazji narodzin syna kompozytora – Zygfryda.

W drugiej części wieczoru muzycy wykonają programowe dzieło Ludwiga van Beethovena – VI Symfonię „Pastoralną”. Pięcioczęściowe dzieło kompozytor opatrzył komentarzem „więcej uczucia niż malarstwa dźwiękowego”. Oddanie sielankowego, pogodnego nastroju i pewnych zjawisk przyrody (za pomocą wyłącznie środków instrumentalnych) jest zapowiedzią nowego, romantycznego typu programowości.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl 

Siedemnaście koncertów w jedenastu miastach w ramach 11. Festiwalu Gorczyckiego

GGGJedenasty festiwal – jedenaście miast, siedemnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Mozarta. Już 18 listopada 2016 roku rusza najważniejszy festiwal muzyczny na Śląsku – Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego.

Tegoroczny Festiwal zostanie oficjalnie zainaugurowany 19 listopada w Chorzowie i potrwa do 4 grudnia. W ciągu dwóch tygodni podczas 17 koncertów w 11 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Gabrieli Players, Le Parlement de Musique, Paul McCreesh, Martin Gester, Janusz Wawrowski, Eugénie Warnier, Cracow Singers, Piotr Pławner, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Renata Pokupić, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia czy Camerata Silesia.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości (Paul Esswood, Le Parlement Musique czy Martin Gester) zaprezentuje muzykę polską na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która od lat – niezmiennie – stanowi trzon festiwalowego programu. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami W.A. Mozarta – w 260. rocznicę urodzin i 225. rocznicę śmierci.

Festiwalowi towarzyszyć będzie cykl koncertów charytatywnych „Śladami Gorczyckiego” odbywających się w Szpitalu Chirurgii Urazowej w Piekarach Śląskich.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

ZOBACZ: program PDF

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

MISTERIUM w 1050. Rocznicę Chrztu Polski

Misterium18 listopada o godz. 19.30 w gdańskiej Bazylice Mariackiej odbędzie się prawykonanie nowego dzieła Krzesimira Dębskiego pt. Misterium.

Podczas uroczystego koncertu w Bazylice Mariackiej w Gdańsku z okazji 1050. Rocznicy Chrztu Polski zostanie zaprezentowany utwór Krzesimira Dębskiego na chór, zespół instrumentów średniowiecznych oraz elektronikę. Tegoroczne obchody jednego z najważniejszych faktów państwowości polskiej mają charakter kościelno-państwowy, odwołują się do historycznych danych o początkach Państwa Polskiego. Fakt przyjęcia Chrztu uobecnia się również w muzyce. Idiom chorału gregoriańskiego zaszczepiony wraz z przyjęciem chrześcijaństwa przetrwał przez wieki i jest obecny w twórczości kompozytorów takich jak K. Penderecki i H. M. Górecki. Elementy muzyki wczesnochrześcijańskiej przetrwały do dziś i stanowią inspirację dla twórców współczesnych. Ten przemożny wpływ, trwanie i przenikanie tradycji wczesnochrześcijańskiej Krzesimir Dębski postarał się zawrzeć w utworze skomponowanym specjalnie na tę okazję.

Polski Chór Kameralny zaśpiewa pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Obok Krzesimira Dębskiego (skrzypce, II dyrygent) wystąpią wybitni instrumentaliści: Krzysztof Ścierański (gitara basowa), Bogusław Grabowski (organy), Norik Minasyan (duduk), Barbara Merdinger (mandolina) oraz Michał Górczyński (klarnet).

Wydarzenie, które wpisuje się w obchody rocznicy Chrztu Polski otrzymało wsparcie Narodowego Centrum Kultury. Koncert został objęty patronatem honorowym przez Arcybiskupa Sławoja Leszka Głódzia.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XXIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”

Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście", odbywający się w dniach 20 listopada – 3 grudnia 2016 roku, nosi tytuł Żywioły. Koncerty będą miały miejsce w salach koncertowych Akademii Muzycznej w Katowicach oraz w Sali Kameralnej NOSPR.

KSUtwory tworzące program czterech pierwszych koncertów dobrane zostały pod kątem głównego tematu, ale spełniają także kryterium czysto artystyczne. Są znakomitymi kompozycjami. Osobną, ale równie interesującą grupę stanowią dzieła twórców tzw. Pokolenia '51 czyli ś.p. Andrzeja Krzanowskiego oraz Aleksandra Lasonia i Eugeniusza Knapika, którzy obchodzą w tym roku swoje 65. urodziny. Kwartet Śląski wzrastał wraz z nimi, wiele utworów tych kompozytorów prawykonywał i wielokrotnie grał je w różnych miejscach na świecie (nawet w Meksyku).

Niektóre kompozycje pojawią się w dziejach festiwalu po raz pierwszy, np. kameralna wersja Stworzenia świata D. Milhauda, V Kwartet Lasonia (będzie to pierwsze wykonanie publiczne), IV Kwartet Ph. Glassa. Inne powracają po wielu latach, np. Kwintet gitarowy Fandango L. Boccheriniego, Kwartet fletowy W. A. Mozarta, czy IV Kwartet Lasonia Tarnogórski.

Po raz drugi na Festiwalu zabrzmią organy. Okazja jest wyjątkowa: w odnowionej auli im. Bolesława Szabelskiego zainstalowano nowy instrument. Zabrzmi na nich utwór również wyjątkowy: II część Koncertu wiolonczelowego Lasonia z organami zamiast orkiestry (wersja kompozytorska). Do czterech żywiołów klasycznych dołożony zostanie piąty: Taniec. Podpowiedział to film w reżyserii Krzysztofa Stasiaka pt. Tactum o czterech formach tańca. W ostatniej części reżyser wykorzystał muzykę V Kwartetu Lasonia w wykonaniu Kwartetu Śląskiego. Projekcja tego obrazu, w którym zespół gospodarzy uwieczniony został także na wizji, zakończy tegoroczny Festiwal.

Wśród zaproszonych gości znajdą się w tym roku zarówno świetni wykonawcy z Polski: kompozytor i pianista prof. Eugeniusz Knapik, skrzypaczka Aleksandra Kuls, pianiści Paweł Kowalski i prof. Ewa Pobłocka (wielokrotni bywalcy naszych festiwali), młoda gitarzystka Marianna Kowal, Zuzanna Elster – harfistka Orkiestry Sinfonia Varsovia, jak i z zagranicy: flecista Janos Balint z Węgier – od poprzedniego roku akademickiego wykładowca wizytujący katowicką Akademię Muzyczną, Eduardo Hubert – pianista, pedagog, dyrygent urodzony w Argentynie, ale o polskich korzeniach oraz studenci katowickiej uczelni muzycznej – pianista Łukasz Wilga, kontrabasistka Magdalena Maziarz i Kwartet smyczkowy Katoquartet.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.

Jubileuszowa edycja Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego”

opW dniach 11-14 listopada 2016 roku we Lwowie odbędzie się V Międzynarodowy Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”. To największe i najważniejsze polsko-ukraińskie wydarzenie muzyczne.

Rok ten jest wyjątkowy nie tylko ze względu na okrągłą edycję Festiwalu, ale także z powodu innych ważnych rocznic: 75-tą rocznicę śmierci Ignacego Jana Paderewskiego oraz setną rocznicę niezmiernie ważnego koncertu Patrona Festiwalu. 22 lutego 1916 Paderewski zagrał w Waszyngtonie na przyjęciu w Białym Domu w obecności prezydenta USA Woodrowa Thomasa Wilsona, co miało swoje dalsze konsekwencje w zmianie stanowiska Prezydenta USA w kwestii Niepodległości Polski.

Głównym przesłaniem piątej, jubileuszowej edycji festiwalu jest promowanie kultury polskiej i przekazanie naszym wschodnim sąsiadom polskiego repertuaru muzycznego na najwyższym, światowym poziomie.

Festiwal zgromadzi największych polskich twórców o światowej renomie: zarówno wyjątkowych przyjaciół przedsięwzięcia, jak i wybitnych Artystów, którzy nie występowali dotąd we Lwowie. W programie festiwalu wydarzenie specjalne – premiera koncertowej wersji Manru Paderewskiego w aranżacji maestro Jerzego Maksymiuka. Do tego utwory Chopina i Paderewskiego na jazzowo w wykonaniu Leszka Możdżera. W kolejnych dniach zostaną wykonane utwory Karola Szymanowskiego i Borysa Lyatoszynskiego, odbędzie się także koncert Krzesimira Dębskiego, Anety Łukaszewicz i Orkiestry INSO-Lwów pod batutą Wolodymira Sywokchipa.

Organizując V edycję Festiwalu, Polsko-Ukraińska Fundacja im. I.J.Paderewskiego pragnie po raz kolejny promować kulturę polską oraz dobre relacje pomiędzy obydwoma krajami. Idea stworzenia wydarzenia artystycznego, związanego z postacią Paderewskiego – wielkiego pianisty, kompozytora, męża stanu i filantropa – służy jako pretekst do owocnego wzbogacenia kulturowego i wzmocnienia współpracy pomiędzy Polską a Ukrainą.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.

IV Festiwal „Słuchalnia – muzyczne znaki czasu"

SSłuchalnia – muzyczne znaki czasu – międzynarodowy festiwal młodej muzyki nowej już po raz czwarty zagości w toruńskim CSW 25-26 listopada 2016. To jedyny w regionie festiwal, który daje możliwość zetknięcia się na żywo z polską i europejską muzyką młodych kompozytorów XXI wieku.

W tym roku motywem przewodnim "Słuchalni" są kolekcje utworów napisanych specjalnie dla inspirujących je wybitnych wykonawców. 4 koncerty tegorocznej edycji to przegląd czterech autorskich kolekcji kompozycji skupionych wokół takich osobowości nowej muzyki, jak klawesynistka Gośka Isphording, akordeonista Rafał Łuc, zespoły Platypus Ensemble i trio Layers.

4 koncerty spróbują rzucić światło na wzajemne inspiracje młodych wykonawców i kompozytorów, będące siłą napędową rozwoju nowej muzyki. Zabrzmią 4 prawykonania światowe utworów, które specjalnie na Słuchalnię napisali: Cezary Duchnowski (dla Gośki Isphording), Jacek Sotomski (dla Rafała Łuca), Dominik Karski (dla Ryszarda Lubienieckiego) i Piotr Bednarczyk (dla tria Layers).

Zróżnicowana i bogata elektronika i kryjący się za nią kompozytorzy towarzyszyć będą samotności solistów-instrumentalistów na koncertach Gośki Isphording i Rafała Łuca, a projekcje video przypomną, że Słuchalnia gra także dla wzroku – warto więc naocznie się o tym przekonać.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.

Koncert prawykonań IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966

v5 listopada 2016 roku o godz. 19:30 w kościele franciszkanów na Wzgórzu Przemysła w Poznaniu odbędzie się ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i koncert prawykonań Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966.

Opus 966 to ogólnopolski konkurs dla młodych kompozytorów, organizowany przez Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Vis Artis w Poznaniu z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski. Przed młodymi twórcami stawiane jest wyjątkowe zadanie – skomponowanie utworu nawiązującego do Chrztu Polski i tradycji muzyki chrześcijańskiej, składającego się z... 966 znaków muzycznych. Ich prace ocenia Jury pod przewodnictwem wybitnego polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego. Podczas ogłoszenia wyników nagrodzone utwory są wykonywane przez Poznański Chór Kameralny. Efektem edycji 2013, 2014, 2015 i 2016 jest prawie 100 nowych utworów chóralnych, z których wiele zostało włączonych do repertuarów chórów w Polsce i za granicą.

5 listopada ujawnione zostaną nazwiska sześciorga laureatów IV Konkursu ukrywających się do tej pory pod wybranymi przez siebie godłami. Po raz pierwszy zabrzmią też nagrodzone utwory. Wyniki konkursu ogłosi przewodniczący jury Opus 966 Paweł Łukaszewski. Wykonawcą koncertu będzie jeden z najlepszych polskich zespołów wokalnych - Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o Opus 966 – na stronie: www.opus966.pl

II Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale

NII edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej Nowe Fale, odbywająca się w Gdańsku w dniach 6-17 listopada 2016 roku, ma na celu ukazanie bieżących prac polskich kompozytorów, reprezentujących różne pokolenia i środowiska.

Program festiwalu obejmuje premierowe wykonania utworów rodzimych twórców, jak również dzieł znanych już publiczności innych ośrodków, lecz jeszcze nie granych w Gdańsku. Z muzyki zagranicznej zostaną zaprezentowane dzieła twórców z Niemiec, Skandynawii i Ukrainy. Z wyjątkiem koncertu ukraińskiego, który stanowi przekrój dorobku tamtejszej muzyki XX i XXI wieku, uwzględniający w dużej mierze dzieła twórców narodowej szkoły ukraińskiej (Barwinski, Latoszynski, Łysenko i in.), propozycje te pochodzą głównie z XXI wieku, lecz reprezentują panoramę zjawisk, którym przypisuje się pierwszorzędne znaczenie w twórczości muzycznej ostatnich kilku dekad. Są to przede wszystkim rozmaite postacie dialogu z tradycją: odkrywanie na nowo dawnych (albo dopiero co przebrzmiałych) gatunków i stylistyk, a także rozszerzanie granic twórczości poprzez sięganie po inspiracje jazzowe, etniczne czy płynące z pop-kultury.

Na określenie tych zjawisk – typowych zresztą nie tylko dla nowej muzyki, ale także literatury i sztuk plastycznych – stosuje się pojemny termin „intertekstualizm”. Jak go rozumieć? I czy słuszne jest utożsamianie technik intertekstualnych stosowanych w literaturze i muzyce? Tej problematyce będzie poświęcona towarzysząca festiwalowi konferencja naukowa przygotowana przez Instytut Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, na którą zostali zaproszeni czołowi polscy muzykolodzy i kulturoznawcy.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF