Polmic - FB

aktualności

Muzyka postmodernistyczna z perspektywy intertekstualności

Postmodernistyczna14 listopada 2016 roku odbędzie się w Gdańsku Ogólnopolska Konferencja pt. „Muzyka postmodernistyczna z perspektywy intertekstualności” zorganizowana przez Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki.

W konferencji weźmie udział 10 naukowców z 9 różnych ośrodków akademickich w Polsce, którzy łącząc problematykę postmodernizmu i intertekstualności wygłoszą referaty dotyczące kwestii metodologicznych i merytorycznych oraz zastanawiać się będą nad istotnymi problemami muzyki ostatnich dekad.

Wystąpią tak znani muzykolodzy, jak Magdalena Dziadek, Marcin Gmys, Anna Granat-Janki, Maciej Michalski, Małgorzata Janicka-Słysz, Anna Nowak, Joanna Miklaszewska, Tomasz Kienik, Marcin Krajewski, a także dr hab. Violetta Kostka, prof. AM, która jest koordynatorem i kierownikiem naukowym Konferencji.

Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków na działalność statutową Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku.

ZOBACZ: Program konferencji PDF

TAO. V Symfonia „koncertująca” Aleksandra Lasonia

TAO10 listopada 2016 roku świat usłyszy kolejną symfonię Aleksandra Lasonia. TAO. V Symfonia „koncertująca” zostanie wykonana przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia, którą poprowadzi Christopher Lyndon-Gee. Prawykonanie odbędzie się w Katowicach, w siedzibie NOSPR.

Aleksander Lasoń tak charakteryzuje swoją V Symfonię:

„W utworze TAO. V Symfonia „koncertująca” na orkiestrę skupia się wiele wątków dotyczących zagadnień nowej formy, specjalnych zabiegów fakturalnych i nawiązań do mojej przeszłości kompozytorskiej. […] Cechami kompozycji, oprócz potęgi brzmienia orkiestry symfonicznej, są stałe w moim warsztacie kompozytorskim szeroko- i wąskozakresowe glissanda, nieregularne elementy zakłócające jednoznaczność linii melodycznej, wypracowanie swoistego idiomu brzmieniowego, harmonia sfer, silna ekspresja, motoryka elementów rytmicznych zakłócona elementami polirytmiki, rozmigotana struktura silnie wzbogacona muzycznymi ornamentami, rozległe płaszczyzny brzmieniowe spokojnego przekazu, eufoniczność, a przy tym, jak sadzę, zachowana będzie spójność i jednolitość całego utworu o zamierzonym ciężarze gatunkowym, wzbogacając tym samym po raz kolejny aspekt złożoności technologicznej utworu, jego walory edukacyjne, wyrazistość i innowacyjność koncepcji całego dzieła muzycznego.

W swoim filozoficznym zamyśle kompozytorskim utwór odrzuca teoretyczne rozważania o istocie, nie godzi się na łamanie piękna i niezłamywalnej natury człowieczej.

Wielowymiarowość utworu, jego związek ze świeckim, jak i duchowym aspektem czyni kompozycję gotową do wykonania także w świątyniach, nadając jej tym samym pozaziemski charakter".

Czytaj więcej: TAO. V Symfonia „koncertująca” Aleksandra Lasonia

VI Muzyka klawesynowa w UMFC

UMFC20 listopada 2016 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej UMFC (ul. Okólnik 2) odbędzie się koncert „VI Muzyka klawesynowa w UMFC. Klawesyn w twórczości kompozytorów współczesnych – inspiracje, wyzwania, możliwości".

W programie koncertu znalazły się m.in. utwory polskich kompozytorów współczesnych: Zygmunt Krauze Pour El (2008), Weronika Ratusińska Nimfy (2006), Paweł Szymański Through the looking glass… III (1994). Wykonawcami koncertu będą: Urszula Kryger (mezzosopran), Iwona Glinka (flet), Paweł Gusnar (saksofon), Gośka Isphording, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, Krzysztof Garstka, Alina Ratkowska, Małgorzata Sarbak.

Wydarzenie wieńczy sesję naukową poświęconą współczesnej muzyce klawesynowej. Podczas konferencji poruszane będą takie tematy, jak: zastosowanie środków elektronicznych w utworach klawesynowych, rozwój współczesnej muzyki klawesynowej, twórczość klawesynowa kompozytorów związanych z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, twórczość Pawła Szymańskiego. Wykładom towarzyszyć będzie seminarium prowadzone przez prof. Gośkę Isphording z Amsterdam University of the Arts.

Wstęp wolny, obowiązują bezpłatne wejściówki.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Prawykonanie kompozycji „Miserere” Artura Słotwińskiego

S12 listopada 2016 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Domu Technika w Warszawie będzie miało miejsce prawykonanie utworu Artura Słotwińskiego Miserere na sopran i orkiestrę smyczkową.

Artur Słotwiński to polski kompozytor i pianista, autor ponad 60 kompozycji, laureat 14 konkursów kompozytorskich. Jest absolwentem UMFC w klasach kompozycji prof. zw. dr hab. Pawła Łukaszewskiego i prof. zw. dr. hab. Stanisława Moryto. Jego kompozycje wykonywane są w wielu miastach Polski, a ostatnio też w Stanach Zjednoczonych, gdzie miało miejsce prawykonanie Kwintetu fortepianowego w CCM Cincinnati. Jest wielokrotnym stypendystą MKiDN, MNiSW, Banku Societe Generale. Współpracuje z Teatrem Akademickim, a od 2016 roku pełni funkcję Sekretarza Koła Młodych ZKP. Utwory Artura Słotwińskiego można usłyszeć na płytach wytwórni Ablaze Records, a nuty drukiem wydało wydawnictwo Schott Verlag.

Koncert, którego głównym punktem będzie prawykonanie kompozycji Miserere Artura Słotwińskiego, odbędzie się w Sali Koncertowej Domu Technika w Warszawie (ul. T. Czackiego 3/5). Zabrzmi również Elegia na smyczki tegoż autora. W utworach tych usłyszymy sopranistkę Aleksandrę Świderek-Żakiewicz, a towarzyszyć jej będzie Orkiestra Warsaw Modern Players pod batutą kompozytora, z którą Słotwiński nagrał w styczniu tego roku swoją kompozycję The Urban Games dla wytwórni Ablaze Records. Krążek ukaże się w 2017 roku w serii Stage & Screen Series.

Wstęp na wydarzenie jest wolny. Na domowej stronie kompozytora można wpłacać dobrowolne datki na poczet koncertu (www.arturslotwinski.com ).

Prawykonanie „Kantaty o Chrzcie Polski” Aleksandra Kościowa

kProgram 2 Polskiego Radia, Chór Polskiego Radia i Fundacja Rozwoju Sztuki SONORIS zapraszają 10 listopada 2016 roku o godz. 19.30 do Studia Lutosławskiego na prawykonanie Kantaty o Chrzcie Polski Aleksandra Kościowa.

Utwór powstał na specjalne zamówienie kompozytorskie Chóru Polskiego Radia z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski. W jego prawykonaniu udział wezmą: Chór Polskiego Radia, zespół Cellonet pod kierownictwem artystycznym Andrzeja Bauera, zespół kameralny Sinfonii Varsovii oraz Robert Morawski (fortepian). Całość poprowadzi kierownik artystyczny i dyrygent Chóru Polskiego Radia - Szymon Wyrzykowski.

„Kantata o Chrzcie Polski” to rodzaj misterium, rozpiętego między sacrum i profanum – dwoma biegunami kluczowego dla Polski i Europy wydarzenia. Jakkolwiek dzisiejsze rozumienie tamtego, owianego historyczną tajemnicą aktu daje się odczytywać z różnych perspektyw – utwór przyjmuje perspektywę symbolu, który wyznaczył byt i charakter tej części świata i zamieszkujących ją ludzi na kolejne 1050 lat. Krzyż – narysowany muzyką w kilku planach symbolicznych, z czego najlepiej słyszalny jest ten, który określa kolejne ramiona ze względu na strony świata, te zaś opisuje muzyką ze względu na ich istotne toposy.
Obsada łączy w sobie palety klasycznego oratorium ze współczesnością faktury i kolorystyki: 3 klarnety, 3 puzony, trzech perkusistów, fortepian, siedem wiolonczel i kontrabas – a nad tym wszystkim mieszany chór o wielu klasycznych i niestandardowych funkcjach i zastosowaniach. Blisko godzinne przedstawienie odmalowane dźwiękami i skojarzeniami, czytelnymi i ukrytymi kodami muzycznymi, kulturowymi i estetycznymi” – zapowiada kompozytor.

Koncert dofinansowano w ramach projektu „Chór Polskiego Radia – dedykacje muzyczne”.

Laureaci IV Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966

966W minioną sobotę 5 listopada 2016 roku zakończyła się IV edycja Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966, którego patronem medialnym było Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Zwyciężyła w Konkursie poznanianka Katarzyna Danel.

Laureatami IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966 zostali:

I Nagroda oraz Nagroda Specjalna Arcybiskupa Metropolity Poznańskiego Katarzyna Danel Beati misericordes

II Nagroda (ex aequo) ufundowana przez Archidiecezję Poznańską - Janusz Krzysztof Korczak Da mihi bibere

II Nagroda (ex aequo) - Edyta Muchowiecka Exaudi, Deus, deprecationem meam

III Nagroda - Aleksandra Chmielewska De Baptismo

Wyróżnienie oraz Nagroda „Kompozytor Rezydent Poznańskiego Chóru Kameralnego” - Zuzanna Koziej Ostende mihi

Wyróżnienie - Jakub Szafrański Modlitwa

 

Prawykonanie nagrodzonych kompozycji:

Poznański Chór Kameralny

Bartosz Michałowski – dyrygent

Sylwetki laureatów: www.opus966.pl/laureaci-2016 

Więcej informacji o Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Opus 966 - na stronie: www.opus966.pl 

Projekt dofinansowano ze środków Miasta Poznania.

Michaił Jurowski w Warszawie. Koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

SIJeden z czołowych europejskich dyrygentów Michaił Jurowski ponownie wystąpi z Polską Orkiestrą „Sinfonia Iuventus" 19 listopada 2016 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Program tego wyjątkowego koncertu wypełnią utwory dwóch gigantów niemieckiej muzyki: Ludwiga van Beethovena i Richarda Wagnera.

Michaił Jurowski dyrygował najsłynniejszymi orkiestrami na świecie. Stale współpracował z Semperoper w Dreźnie, był dyrygentem gościnnym w Komische Oper Berlin, pełnił funkcje m.in. dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Nordwestdeutsche Philharmonie oraz Norddeutsche Philharmonie i Volkstheater w Rostocku. Maestro Jurowski jest pierwszym dyrygentem gościnnym Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus i członkiem Rady Artystycznej Zespołu.

Koncert pod jego batutą 19 listopada rozpocznie prezentacja twórczości Richarda Wagnera, który dzięki swoim dramatom muzycznym i operom zapewnił sobie miejsce w panteonie największych twórców w historii muzyki. Zostanie wykonane mieniące się bogactwem nastrojów Preludium do słynnego dramatu muzycznego Tristan i Izolda (1859), stanowiącego opowieść o miłosnym spełnieniu w przeobrażającej śmierci. Nastrojowym uzupełnieniem wstępu będzie finał dramatu, czyli Miłosna śmierć Izoldy. Partię solową wykona wybitna rosyjska mezzosopranistka Irina Papenbrock, która ma na swoim koncie uczestnictwo m.in. na Festiwalu w Bayreuth, na którym wystąpiła na specjalne zaproszenie Towarzystwa Wagnerowskiego. Z kolei Idylla Zygfryda to okolicznościowa kompozycja Wagnera pochodząca z 1870 roku. Utwór został napisany z okazji narodzin syna kompozytora – Zygfryda.

W drugiej części wieczoru muzycy wykonają programowe dzieło Ludwiga van Beethovena – VI Symfonię „Pastoralną”. Pięcioczęściowe dzieło kompozytor opatrzył komentarzem „więcej uczucia niż malarstwa dźwiękowego”. Oddanie sielankowego, pogodnego nastroju i pewnych zjawisk przyrody (za pomocą wyłącznie środków instrumentalnych) jest zapowiedzią nowego, romantycznego typu programowości.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl 

Siedemnaście koncertów w jedenastu miastach w ramach 11. Festiwalu Gorczyckiego

GGGJedenasty festiwal – jedenaście miast, siedemnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Mozarta. Już 18 listopada 2016 roku rusza najważniejszy festiwal muzyczny na Śląsku – Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego.

Tegoroczny Festiwal zostanie oficjalnie zainaugurowany 19 listopada w Chorzowie i potrwa do 4 grudnia. W ciągu dwóch tygodni podczas 17 koncertów w 11 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Gabrieli Players, Le Parlement de Musique, Paul McCreesh, Martin Gester, Janusz Wawrowski, Eugénie Warnier, Cracow Singers, Piotr Pławner, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Renata Pokupić, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia czy Camerata Silesia.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości (Paul Esswood, Le Parlement Musique czy Martin Gester) zaprezentuje muzykę polską na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która od lat – niezmiennie – stanowi trzon festiwalowego programu. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami W.A. Mozarta – w 260. rocznicę urodzin i 225. rocznicę śmierci.

Festiwalowi towarzyszyć będzie cykl koncertów charytatywnych „Śladami Gorczyckiego” odbywających się w Szpitalu Chirurgii Urazowej w Piekarach Śląskich.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

ZOBACZ: program PDF

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

MISTERIUM w 1050. Rocznicę Chrztu Polski

Misterium18 listopada o godz. 19.30 w gdańskiej Bazylice Mariackiej odbędzie się prawykonanie nowego dzieła Krzesimira Dębskiego pt. Misterium.

Podczas uroczystego koncertu w Bazylice Mariackiej w Gdańsku z okazji 1050. Rocznicy Chrztu Polski zostanie zaprezentowany utwór Krzesimira Dębskiego na chór, zespół instrumentów średniowiecznych oraz elektronikę. Tegoroczne obchody jednego z najważniejszych faktów państwowości polskiej mają charakter kościelno-państwowy, odwołują się do historycznych danych o początkach Państwa Polskiego. Fakt przyjęcia Chrztu uobecnia się również w muzyce. Idiom chorału gregoriańskiego zaszczepiony wraz z przyjęciem chrześcijaństwa przetrwał przez wieki i jest obecny w twórczości kompozytorów takich jak K. Penderecki i H. M. Górecki. Elementy muzyki wczesnochrześcijańskiej przetrwały do dziś i stanowią inspirację dla twórców współczesnych. Ten przemożny wpływ, trwanie i przenikanie tradycji wczesnochrześcijańskiej Krzesimir Dębski postarał się zawrzeć w utworze skomponowanym specjalnie na tę okazję.

Polski Chór Kameralny zaśpiewa pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Obok Krzesimira Dębskiego (skrzypce, II dyrygent) wystąpią wybitni instrumentaliści: Krzysztof Ścierański (gitara basowa), Bogusław Grabowski (organy), Norik Minasyan (duduk), Barbara Merdinger (mandolina) oraz Michał Górczyński (klarnet).

Wydarzenie, które wpisuje się w obchody rocznicy Chrztu Polski otrzymało wsparcie Narodowego Centrum Kultury. Koncert został objęty patronatem honorowym przez Arcybiskupa Sławoja Leszka Głódzia.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.