Polmic - FB


patronaty

MAKSYMIUK | Sinfonia Varsovia

Maksymiuk | Sinfonia Varsovia29 stycznia 2016 roku za pośrednictwem Warner Music Poland w sprzedaży ukaże się album MAKSYMIUK | Sinfonia Varsovia, przedstawiający historię niezwykłej artystycznej przyjaźni spisanej muzyką.

Pojawienie się w naszym pejzażu muzycznym niespotykanej miary talentu Jerzego Maksymiuka, a dzięki niemu artystycznego ewenementu, któremu na imię Polska Orkiestra Kameralna, było dla nas wszystkich czymś w rodzaju trzęsienia ziemi – pisze w omówieniu do płyty Adam Rozlach. Najnowszy album MAKSYMIUK | Sinfonia Varsovia to kwintesencja stylu i repertuaru charyzmatycznego Maestro i jego ukochanej orkiestry, której międzynarodową renomę współtworzył i z którą jest silnie związany do dziś. Dwupłytowy album prezentuje zarówno nagrania archiwalne poddane starannemu remasteringowi, jak i nowe interpretacje zarejestrowane w 2015 roku. Doboru utworów dokonał sam Maestro Maksymiuk. Na płytach znalazły się dzieła Mozarta, Bacha, Rossiniego, a także Debussy’ego, Bartóka czy Strawińskiego. Ważną część repertuaru Jerzego Maksymiuka od zawsze stanowiły utwory polskich kompozytorów, nie mogło ich zabraknąć także i w tej jubileuszowej kolekcji. Obok dzieł Grażyny Bacewicz, Tadeusza Bairda i Adama Jarzębskiego znalazła się także kompozycja samego Maestro (Vers per archi).

Czytaj więcej: MAKSYMIUK | Sinfonia Varsovia

Nowa płyta Pawła Gusnara i MSG Clamaverunt Iusti

Verbum IncarnatumPłyta Verbum Incarnatum, wydana w grudniu 2015 roku nakładem firmy Ars Sonora, to efekt współpracy wybitnego polskiego saksofonisty Pawła Gusnara (m.in. laureata nagrody Fryderyk 2014 za album Saxophone Varie oraz Fryderyk 2015 za P. Łukaszewski. Musica sacra 5, nominowanego do Koryfeusza Muzyki Polskiej 2014 i 2015) z Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti – warszawskim zespołem kierowanym przez Michała Sławeckiego, specjalizującym się w wykonawstwie i popularyzacji śpiewu gregoriańskiego (jedynym polskim laureatem najważniejszych międzynarodowych konkursów i festiwali gregoriańskich).

Verbum Incarnatum to program zainicjowany przez Emilię Dudkiewicz, w którym kompozycje pochodzące z gregoriańskiej i ambrozjańskiej tradycji najstarszego śpiewu Kościoła zostały zaimplementowane w niezmienionej postaci i zestawione z partią saksofonu sopranowego (głównie improwizacjami). Treść programu koncentruje się wokół Tajemnicy Wcielenia i tajemnicy człowieka, a między jego poszczególnymi blokami (Prolog – Słowo Wcielone – Słowo objawione – Słowo uwielbione i głoszone – Matka Słowa – Konkluzja) pojawiają się komentarze nawiązujące do nauczania św. Jana Pawła II. Saksofonowe improwizacje stanowią pewnego rodzaju odpowiedź na wyśpiewane treści.

Nowatorstwo tej propozycji stanowi podejście do partii instrumentalnej, gdyż przed Pawłem Gusnarem postawiono zadanie upodobnienia się do właściwego chorałowi operowania czasem i dźwiękiem, a we fragmentach alternatim dosłownego zachowania stylu wykonawczego chorału (czyli stylu semiologicznego).

Płyta Verbum Incarnatum. Tajemnica Słowa Wcielonego w śpiewie gregoriańskim i ambrozjańskim. Św. Janowi Pawłowi II w hołdzie ukazała się w wydaniu albumowym w twardej oprawie, z obszernym, blisko 70-stronicowym bookletem w trzech językach (polski, angielski i włoski), który zawiera m.in. opis programu, biogramy wykonawców oraz teksty śpiewów i komentarzy w języku łacińskim polskim, angielskim i włoskim.

Więcej informacji – na stronie: www.sklep.ars-sonora.pl/verbum-incarnatum-p-9.html

Partnerzy: Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Radio Warszawa, Presto, UMFC, SPMK, Centrum Kultury Dobre Miejsce, Fundacja Carpe Diem, Portal Płock, Yamaha, D’Addario Woodwinds, Stowarzyszenie Clamaverunt Iusti

Kolejne projekty muzyczne Podkarpackiej Fundacji Rozwoju Kultury

XI Forum Pianistyczne Bieszczady bez granicRuszył nabór do kolejnych projektów Podkarpackiej Fundacji Rozwoju Kultury. Do 31 grudnia 2015 roku można wysyłać aplikacje do udziału w XI Międzynarodowym Forum Pianistycznym „Bieszczady bez granic”, VII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Młody Wirtuoz" oraz V Mistrzowskiej Szkole Pedagogiki Fortepianowej. Wspomniane wydarzenia odbędą się w Sanoku między 7 a 12 lutego 2016 roku.

Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” (MFP) to święto muzyki rozbrzmiewającej na przełomie stycznia i lutego w Sanoku i w całym Euroregionie Karpat. To czas, w którym Sanok staje się Stolicą Kultury Europy, goszcząc każdorazowo od 150 do 200 uczestników z kilkunastu krajów Europy. Tematem przewodnim XI MFP będzie 3xB czyli Bach, Beethoven, Brahms. Forum to wartościowa propozycja edukacyjna dla młodych pianistów, która koncentruje się na wymianie wiedzy i doświadczeń artystycznych, współpracy w duchu tolerancji wokół wspólnych zainteresowań i pasji. Łączy w sobie pełen zakres wiedzy: od teorii po praktykę, od wiedzy po metody ćwiczenia, od zajęć zdrowotno-rehabilitacyjnych po zajęcia z zakresu biznesu w kulturze i promocji. To miejsce spotkań wybitnych artystów i pedagogów z utalentowaną młodzieżą pianistyczną.

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Młody Wirtuoz" stanowi część projektu MFP „Bieszczady bez granic” i jest skierowany do pianistów urodzonych w roku 2003 lub później. Celem Konkursu jest prezentacja osiągnięć artystycznych i motywacja do dalszego rozwoju uczniów szkół muzycznych I stopnia. Wartością konkursu będzie wyjątkowe Jury, składające się z grona pedagogicznego uczącego w I i II st., skupionego przy IV Mistrzowskiej Szkole Pedagogiki Fortepianowej pod przewodnictwem prof. Andrzeja Tatarskiego. Dzięki takiej organizacji, przesłuchania cechować będzie atmosfera nie tylko profesjonalizmu, ale i życzliwości. Najlepszym wykonawcom Jury przyzna tytuł laureata „Złotego Wirtuoza", „Srebrnego Wirtuoza" lub „Brązowego Wirtuoza”.

Mistrzowska Szkoła Pedagogiki Fortepianowej (MSFP) to Mistrzowski kurs współfinansowany przez Centrum Edukacji Artystycznej, który dedykowany jest nauczycielom polskich szkół muzycznych I i II stopnia oraz asystentom i adiunktom wyższych uczelni. Celem MSPF jest doskonalenie metod nauczania oraz aktualizowanie wiedzy metodologicznej odnoszącej się do problemów wykonawczych. Podczas kilku dni uczestnicy biorą udział w wykładach metodycznych, lekcjach pokazowych, pracach jury konkursu pianistycznego „Młody Wirtuoz”, konsultacjach rehabilitacyjno-medycznych oraz wieczornych koncertach MFP „Bieszczady bez granic”, doskonaląc i poszerzając swoją wiedzę w dziedzinie pedagogiki fortepianowej. Zajęcia prowadzone są przez wybitnych i uznanych pedagogów.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.interpiano.pl

Patronad medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Wyniki II Konkursu Kompozytorskiego im. Karola Szymanowskiego

II Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Karola Szymanowskiego10 grudnia 2015 roku rozstrzygnięty został II Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Zwyciężył Daniele Gasparini z Włoch, autor kompozycji Snowise, snowhere, snoway. Snowsence. Drugą nagrodę otrzymał Hyunsuk Jun z Korei Południowej za kompozycję Vistara, trzecie miejsce przypadło Amerykaninowi Jonathanowi Posthumie za Strings of Pearls. Wyróżnienie jury przyznało polskiemu kompozytorowi Andrzejowi Karałowowi za utwór Multicolour Horizon.

Przedmiotem konkursu był utwór na wielką orkiestrę symfoniczną, o czasie trwania 10-20 minut. Nadesłano 139 prac z 35 krajów. Partytury oceniało jury w składzie: Eugeniusz Knapik – przewodniczący, Krzysztof Meyer, Rafał Augustyn i Sławomir Czarnecki. Nagrodzone kompozycje zostaną wykonane przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonię im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz Akademicką Orkiestrę Symfoniczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w sezonie koncertowym 2016/2017.

I Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Karola Szymanowskiego odbył się w 2012 roku, w 130. rocznicę urodzin kompozytora. Napłynęło wówczas 176 prac z 36 krajów świata. Pierwszą nagrodę otrzymał Hiszpan Oscar Prados Sillero za kompozycję Chant des nuages du soir. Organizatorem konkursu jest Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego oraz Akademia Muzyczna w Katowicach.

Patronat medialny nad konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.szymanowski-competition.com  

Grudniowy finał cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”

Warsaw Camerata a la carte!W niedzielę 20 grudnia 2015 roku o godz. 13.30 w warszawskiej Bazylice Katedralnej Świętych Michała i Floriana (ul. Floriańska 3) odbędzie się finałowy koncert czwartej serii cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”.

Publiczność w muzycznym głosowaniu wybrała klasyczne dzieła, czyli Symfonię G-dur HOB.I:88 Josepha Haydna i Mszę C-dur KV 317 „Koronacyjną” Wolfganga Amadeusza Mozarta. W partiach solowych wystąpią świetni soliści: Justyna Stępień – sopran, Richard Berkeley – kontratenor, Andrzej Marusiak – tenor i Piotr Pieron – bas. Solistom towarzyszyć będzie Chór Warszawski, którym kieruje Richard Berkeley oraz orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego.

Projekt realizowany dzięki dotacji m.st. Warszawy w latach 2014-2016 to nowatorskie przedsięwzięcie muzyczne, w którym publiczność, a nie organizator, wybiera program koncertów. Dzięki temu słuchacze sami decydują o kształcie repertuaru poszczególnych wydarzeń, które regularnie odbywają się na warszawskiej Pradze.

Koncert zainauguruje Praską Żywą Szopkę. Wstęp wolny.

Organizator: Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna, Prezes Fundacji Richard Berkeley. Współfinansowanie: m.st. Warszawa. Sponsor: Raiffeisen Polbank. Współpraca: Warsaw Camerata, Art Deco Group, Dom Kultury Praga, Grupa Strategia, Kancelaria adwokacka Marek Rychłowski.

Patroni medialni: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Magazyn muzyczny Presto, In Your Pocket, Wawcity.pl, Cameralmusic.pl

Warsztaty dla najmłodszych z cyklu „Opowiedz mi bajkę”

Opowiedz mi bajkęKolejne warsztaty z cyklu zajęć dla najmłodszych „Opowiedz mi bajkę”, podczas których dzieci uczą się, bawią i improwizują w towarzystwie świetnych muzyków, ciekawych instrumentów i niezwykłych książek, odbędą się w sobotę 12 grudnia 2015 roku. Organizatorem warsztatów jest Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, a gospodarzem Centrum Kultury Wilanów w Warszawie (ul. Kolegiacka 3).

Ideą projektu jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności.

Improwizacja to najbardziej podstawowa, pierwotna i radosna forma uprawiania muzyki, dlatego warsztaty „Opowiedz mi bajkę” łączą dziecięcą kreatywność i wyobraźnię z książkami i muzyką współczesną. Zajęcia prowadzą muzycy różnych specjalności: instrumentaliści, wokalistka i kompozytorzy. Dzięki temu dzieci poznają różne brzmienia muzyki współczesnej i różne sposoby improwizacji.

Na finał tegorocznych zajęć, prócz zabaw z improwizacjami i książkami, będzie można także posłuchać niekonwencjonalnych brzmień skrzypiec i klarnetu. Muzycznymi gośćmi będą członkowie zespołu Kwartludium: skrzypaczka Dagna Sadkowska oraz klarnecista i kompozytor Michał Górczyński. Warsztaty poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz i kompozytor Jarosław Siwiński. Prócz improwizacji, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na wybranych instrumentach.

Artyści zapraszają na zajęcia dzieci w wieku 3-5 oraz 6-8 lat. Podczas warsztatów uczestnikom mogą towarzyszyć ich opiekunowie.

godz. 10:00 – dzieci w wieku 3-5 lat
godz. 12:00 – dzieci w wieku 6-8 lat

Wstęp wolny  liczba miejsc jest ograniczona, konieczna wcześniejsza rejestracja pod numerem telefonu: 790 395 228 lub e-mailem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Projekt współfinansowany ze środków Biura Kultury m.st. Warszawy.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: Warsztaty dla najmłodszych z cyklu „Opowiedz mi bajkę”

VIII Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej

VIII Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej14 grudnia 2015 o godz. 19.00 w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku (ul. Korzenna 33/35) odbędzie się VIII edycja Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej. Wśród wykonawców znajdą się akordeonista Paweł Zagańczyk oraz skrzypaczka Anna Wandtke.

Program tegorocznej edycji został podzielony na dwie części. W pierwszej z nich odbędą się prawykonania dwóch utworów kompozytora i akordeonisty młodego pokolenia Pawła Sławińskiego. Zabrzmi Bolero na akordeon solo oraz Perludium i Fuga na akordeon i skrzypce. Publiczność będzie miała również okazję usłyszeć dwa polskie prawykonania kompozycji zagranicznych: Und Acht na akordeon i taśmę Niemca Michaela Beila oraz Pāramitā rumuńskiego kompozytora Gabriela Mălăncioiu. W części drugiej odbędzie się performance zatytułowany Symfonia improwizacji, łączący sztukę improwizacji muzycznej z wizualizacjami autorstwa Wiktorii Vysotskiej.

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej to jeden z nielicznych projektów w Polsce, w ramach którego prezentowane są najnowsze nurty rozwoju muzyki akordeonowej. Obok awangardowych prawykonań muzyki współczesnej prezentowana jest również klasyka literatury akordeonowej, zarówno solowej jak i kameralnej. Dotychczasowe edycje gościły wiele znakomitości muzycznych, wśród nich:  NeoQuartet – zespół specjalizujący się wykonawstwie muzyki współczesnej, Hevelius Brass – kwintet dęty blaszany, Orkiestra Kameralna Progress, Tadeusz Samerek – wiolonczelista, Grażyna Krzanowska – kompozytorka, wdowa po wybitnym twórcy literatury akordeonowej Andrzeju Krzanowskim.

W przeciągu zaledwie siedmiu lat na zamówienie Gdańskiej Sztuki komponowali: Marek Czerniewicz, Krzesimir Dębski, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler czy Maciej Zimka. Niektóre z utworów ukazały się drukiem w Wydawnictwie Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Koncerty odbywają się w grudniu każdego roku w nietuzinkowych wnętrzach miast na wybrzeżu, m.in. Ratuszu Staromiejskim i Kościele św. Jana w Gdańsku czy Centrum Kultury i Sportu w Pruszczu Gdańskim. Organizatorem wydarzenia jest Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

W Łodzi startuje międzynarodowy konkurs skrzypcowy

1. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz65 skrzypków z 23 krajów świata wystąpi w Łodzi w ramach I Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz. W środę 9 grudnia 2015 roku imprezę zainauguruje koncert polskiej i norweskiej muzyki z udziałem trzech jurorów konkursu, który odbdzie się o godz. 18.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi (ul. Żubardzka 2a).  Orkiestrę Smyczkową PRIMUZ łódzkiej Akademii Muzycznej poprowadzą Łukasz Błaszczyk i Lars Erik ter Jung, a jako solista w Koncercie skrzypcowym Andrzeja Panufnika wystąpi Janusz Wawrowski. W programie również Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz. Wstęp wolny na wszystkie koncerty i przesłuchania konkursowe.

I Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz odbędzie się w Akademii Muzycznej w Łodzi w dniach 9-13 grudnia 2015 roku. Konkurs spotkał się z wielkim zainteresowaniem skrzypków. Zgłoszenia nadesłało 130 artystów, a do udziału w konkursie zakwalifikowało się 65 muzyków z 23 krajów świata: Armenii, Azerbejdżanu, Chin, Chorwacji, Czech, Estonii, Francji, Holandii, Japonii, Kanady, Korei Południowej, Łotwy, Niemiec, Rosji, Rumunii, Serbii, Singapuru, Szwajcarii, Turcji, Ukrainy, Uzbekistanu, Wielkiej Brytanii i Polski. Uczestników oceniać będzie jury, w którym zasiądą uznani skrzypkowie i dyrygenci z Polski, Norwegii i Włoch: Łukasz Błaszczyk (przewodniczący), Bartosz Bryła, Massimiliano Caldi, Lars Erik ter Jung, Robert Kabara i Janusz Wawrowski.

Konkurs został zorganizowany z myślą o promowaniu młodych artystów i propagowaniu na arenie międzynarodowej dokonań Grażyny Bacewicz – kompozytorki i skrzypaczki urodzonej w Łodzi. W I etapie uczestnicy obowiązkowo zagrają dowolną miniaturę na skrzypce i fortepian Bacewiczówny, w II etapie muzyka patronki konkursu nie jest obowiązkowa, ale za najlepsze wykonanie jej kompozycji przewidziana jest nagroda. Poza tym w I etapie każdy uczestnik musi zagrać wybrany kaprys Niccolo Paganiniego bądź Henryka Wieniawskiego. W II etapie należy zagrać 30-minutowy program, w którym obowiązkowy jest tylko utwór na skrzypce solo Sławomira Kaczorowskiego zatytułowany Wahanie, napisany specjalnie na konkurs.

Przesłuchania I etapu konkursu zaplanowano na 10, 11 i 12 grudnia w Sali kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi (al. 1 Maja 4), początek zawsze o godz. 10.00. W niedzielę 13 grudnia w Sali koncertowej (ul. Żubardzka 2a) zostanie rozegrany II etap konkursu, a wieczorem o godz. 19.00 odbędzie się koncert laureatów z wręczeniem nagród. Do zdobycia są trzy nagrody i wyróżnienia, główny laur to 10 tysięcy złotych. Na uczestników czekają jeszcze nagrody pozaregulaminowe: koncert na festiwalu „Emanacje” – nagroda dla zwycięzcy od Międzynarodowego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, nagroda pieniężna Rektora łódzkiej Akademii Muzycznej dla najlepszego studenta tej uczelni, który zagra w II etapie, oraz wysokiej klasy smyczek lutniczy od Pracowni Lutniczej Marcina Mazura dla najlepszego łodzianina w II etapie.

Konkurs skrzypcowy jest częścią Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Grażyny Bacewicz, który rozpoczął się w Łodzi 27 listopada. Partnerem przedsięwzięcia jest Urząd Miasta Łodzi.

Więcej informacji – na stronie: www.amuz.lodz.pl/lifemotion/pl/aktualnosci/61-2015/149957-i-miedzynarodowy-konkurs-skrzypcowy-im-grazyny-bacewicz/

ZOBACZ: zapowiedź konkursu - YouTube

Patronat medialny nad konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: W Łodzi startuje międzynarodowy konkurs skrzypcowy

1. Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”

Mundus Cantat Sopot 2015W dniach 10-13 grudnia 2015 roku w Sopocie zabrzmią kolędy z różnych stron świata w ramach 1. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat Sopot”. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Fundacja „Mundus Cantat” to organizacja kulturalna mająca ponad 11-letnie doświadczenie w organizacji festiwali. Tym razem zaproponuje słuchaczom wyjątkowy Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej. To wyjątkowe wydarzenie pachnące piernikiem, cynamonem i choinką wprowadzi trójmiejską społeczność w radosny nastrój oczekiwania na przyjście świąt Bożego Narodzenia. Będzie to wyjątkowo okazja, żeby jeszcze przed świętami posłuchać kolęd z całego świata w wykonaniu międzynarodowych chórów.

Współorganizatorem przedsięwzięcia będzie Bałtycka Agencja Artystyczna BART oraz Miasto Sopot. Kolędowanie w różnych językach świata będzie można usłyszeć zarówno w Sali PFK na terenie Opery Leśnej, jak i w Kościele Chrystusowym, mieszącym się przy urokliwej ulicy Obrońców Westerplatte 21. Chóry zaprezentują się również podopiecznym Środowiskowego Domu Samopomocy Ośrodka Adaptacyjnego w Sopocie – osobom z niepełnosprawnością intelektualną.

Festiwal będzie okazją do budowania „pomostów sztuki”, które umożliwią realizację partnerskich, niebanalnych projektów kulturalnych, festiwali, koncertów, interakcji między pokoleniami. Spotkania będą doskonałym przykładem na to, jak muzyka łączy pokolenia, ponieważ do wspólnego śpiewania przystąpią chór dziecięcy z Murowanej Gośliny, młodzieżowy chór z Gniewu, akademickie chóry z Wilna oraz chóry dorosłe z Łotwy, Finlandii oraz Chełmna, Warlubia i Szczecina. Zespoły będzie oceniać profesjonalne jury, w skład którego będą wchodzić wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki, dyrygenci symfoniczni z kraju i zagranicy, współpracujący z wieloma festiwalami i konkursami na świecie.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.
Czytaj więcej: 1. Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej „Mundus Cantat Sopot”

Nagroda im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej”

40. Nagroda im. Oskara Kolberga11 grudnia 2015 roku o godz. 12.00 na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się uroczysta Gala 40. edycji Nagrody im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej". Wyróżnienia wręczone zostaną wybitnym przedstawicielom środowiska kultury tradycyjnej przez Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, prof. dr hab. Piotra Glińskiego.

Nagroda, której patronem jest Oskar Kolberg – etnograf, folklorysta, kompozytor, ustanowiona została w 1974 roku. Przyznawana jest w sześciu kategoriach: 1. dla twórców z dziedziny plastyki i folkloru muzyczno-tanecznego, 2. dla twórców za pisarstwo ludowe, 3. dla kapel ludowych, 4. dla zespołów folklorystycznych, 5. dla badaczy, naukowców i animatorów, 6. nagroda honorowa dla instytucji i organizacji społecznych zasłużonych w opiece i upowszechnianiu kultury ludowej, działających w kraju i zagranicą. Od początku jest przyznawana pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Organizacją konkursu zajmują się obecnie: Instytut Muzyki i Tańca oraz Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu i jego oddział – Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze. Fundatorami nagród finansowych są Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacja „Cepelia” Polska Sztuka i Rękodzieło w Warszawie oraz Samorząd Województwa Mazowieckiego. Laureaci otrzymają Medale im. Oskara Kolberga według projektu Anny Jarnuszkiewicz oraz pamiątkowe dyplomy.

Muzeum im. Oskara Kolberga, jako Oddział Muzeum Wsi Radomskiej we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrealizowało stronę internetową www.nagrodakolberg.pl, zawierającą obszerny zasób informacji o Nagrodzie (o jej patronie, misji, historii, organizatorach, towarzyszących wydarzeniach) oraz przede wszystkim o jej laureatach z lat 1974–2015. Strona o charakterze bazy danych zawiera materiały biograficzne sukcesywnie aktualizowane i uzupełniane o fotografie, filmy, nagrania dźwiękowe przedstawiające laureatów, ich prace i osiągnięcia.

Partnerami nagrody są Program 2 Polskiego Radia oraz Stowarzyszenie Twórców Ludowych. Patronat medialny: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Polskie Centrum Informacji Muzycznej Polmic.pl, MuzykaTradycyjna.pl oraz Folk24.pl.

Czytaj więcej: Nagroda im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej”

25. Portrety Kompozytorów

25. Portrety KompozytorówW roku jubileuszu swojego 70-lecia  Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na 25. Portrety Kompozytorów. Podczas koncertów w dniach 7-8 grudnia 2015 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie (ul. Elektoralna 12) zaprezentowane zostaną muzyczne sylwetki Piotra Komorowskiego i Sławomira Zamuszko.

Wystąpią znakomici soliści i kameraliści, m.in. Stanisław Miłek (akordeon), Julia Samojło (fortepian), Tomasz Strahl (wiolonczela), Łucja Szablewska-Borzykowska (mezzosopran) oraz duet Flute O’Clock i Kwartet Opium. W repertuarze znajdą się kompozycje, które udowadniają, że muzyka to sztuka zaangażowana, a potrzebę grania i słuchania dźwięków da się wytłumaczyć ważnymi względami społecznymi.

Six Persons, mimo pozornie ścisłych założeń formalnych, to w rzeczywistości odważny esej o masowym dostępie do kultury, ujętym w aspekcie kondycji mediów publicznych. Powiększające się rozwarstwienie dochodów obrazuje z kolei Europejczyk w Meksyku – mała fantazja na temat indiańskich melodii ludowych. Próbę zdefiniowania obszarów percepcji wspólnoty pokoleniowej podejmują aż dwie kompozycje na kwartet smyczkowy: Stroboskop oraz Rozkojarzenia. Natomiast Nasha Shkapa, z niemal wzorcowo dobranym parytetem gatunków (KotNosorożecDróbKrowaŚwinia), porusza bolesny problem wykluczenia (Żmija, Która Jest Innego Autorstwa, Ale Koniecznie Chciała Też Wystąpić).

Koncerty zostały zorganizowane we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przy wsparciu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i Wydziału Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Wstęp wolny!

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program koncertów


Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski na utwór do wiersza księdza Jana Twardowskiego

ks. Jan TwardowskiZ okazji 100-lecia urodzin księdza Jana Twardowskiego Zakład Edukacji Muzycznej Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zaprasza młodych kompozytorów do udziału w konkursie na utwór muzyczny do wybranego wiersza poety.

Konkurs adresowany jest do młodych twórców w wieku do 35 lat. Nagrody zostaną przyznane w trzech kategoriach: piosenka, utwór chóralny a cappella, utwór wokalno-instrumentalny (na głos solowy lub głosy solowe i chór z orkiestrą). Pula nagród wynosi 15 tysięcy zł. W Jury konkursu zasiądą między innymi: Krzysztof Herdzin, wykładowcy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (Mietek Szcześniak, Fryderyk Stankiewicz) oraz dyrektor Filharmonii Kaliskiej – Adam Klocek.

Termin zgłoszeń konkursowych upływa 10 grudnia 2015 roku. Koncert finałowy, połączony z wręczeniem nagród i wyróżnień, planowany jest na 29 stycznia 2016 roku. Konkurs jest prestiżowym przedsięwzięciem zarówno dla Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu Adama Mickiewicza, jak i władz Kalisza – unikalnym ze względu na połączenie twórczości muzycznej z odczytaniem poezji ks. Jana Twardowskiego.

Honorowy patronat nad konkursem objęli: Jego Magnificencja prof. dr hab. Bronisław Marciniak, Rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Prezydent Miasta Kalisza, Grzegorz Sapiński. Współorganizatorem jest Filharmonia Kaliska. Patronat medialny nad konkursem objęły: TVP Kultura, Radio Merkury Poznań oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.wpa.amu.edu.pl/strona-glowna/ycie-wydziau/konkurs-kompozytorski

Koncert mikołajkowy Aleksandra Dębicza

Cinematic Piano6 grudnia 2015 roku o godz. 18.15 w Muzeum Narodowym w Warszawie wystąpi Aleksander Dębicz, nazywany czarodziejem fortepianu i porównywany do Ludovico Einaudiego, Leszka Możdżera czy Ólafura Arnaldsa. W programie znajdą się kompozycje pochodzące z jego bestsellerowego albumu Cinematic Piano, a także aranżacje pozostające w nastroju świąt Bożego Narodzenia.

Dwa lata temu Dębicz stał się czarnym koniem jednego z najbardziej niezwykłych konkursów muzycznych na świecie – Transatlantyk Instant Composition Contest (w którym artyści improwizują ad hoc przed publicznością muzykę do filmu prezentowanego przed nimi na ekranie) – i zwyciężył deklasując konkurencję. Wygrana otworzyła mu drzwi do wydania debiutanckiej płyty Cinematic Piano. Album szybko stał się bestsellerem i do dziś utrzymuje się w pierwszej trójce sprzedaży płyt z muzyką poważną. Repertuar grudniowego koncertu obejmie kompozycje pochodzące ze wspomnianego albumu oraz aranżacje utworów świątecznych. W programie usłyszymy m.in.: A Letter to Mr. Desplat, The Temple, Fun in The Park, Prometheus, A Letter to Mr. Newman, Noir, The Wannabe Spy, The Island, The Thief in Persia, Song of Destiny, Find Your Neverland.

Urodzony we Wrocławiu Aleksander Dębicz jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Elżbiety Tarnawskiej. Uczestniczył w wielu krajowych i międzynarodowych konkursach pianistycznych, będąc większości z nich laureatem, zdobywcą nagród specjalnych lub finalistą. Doskonalił swoje umiejętności na międzynarodowych kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem światowej sławy pianistów i pedagogów. Jego muzyczne poszukiwania obejmują nie tylko działalność solową, lecz także kameralistykę. Artysta współpracuje w wyróżniającymi się artystami młodego pokolenia, bierze również udział w projektach pozostających w stylistyce muzyki jazzowej oraz popowej m.in. z Kasią Stankiewicz.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Artsemble w cyklu „Music +”

Artsemble9 grudnia 2015 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. Reymonta 18) odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Music +”. Wystąpi zespół Artsemble w składzie: Błażej Kociuban – skrzypce, Ewa Szczepańska-Chwast – altówka, Krzysztof Sadłowski – wiolonczela, Piotr Kosiński – fortepian.

Artsemble to nie trio czy oktet, kwartet czy kwintet, ale tworzona przez młodych artystów grupa, która w założeniu ma się odnajdywać w różnych składach kameralnych. To wzajemne inspirowanie się w poszukiwaniu różnorodności na każdym kolejnym koncercie. To soliści-kameraliści pragnący dążyć do wyzwalania tkwiącej w partyturach istoty muzyki. To zespół muzyki kameralnej, który przede wszystkim chce czerpać radość ze wspólnego grania i przekazywania jej słuchaczom. W programie grudniowego koncertu znajdzie się Kwartet fortepianowy c-moll op. 61 Władysława Żeleńskiego oraz utwory solowe.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

X Międzynarodowy Festiwal im. Gorczyckiego

X Międzynarodowy Festiwal im. Gorczyckiego20 listopada 2015 roku zostanie zainaugurowana „multijubileuszowa” X edycja śląskiego Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, celebrująca okrągłe rocznice urodzin mistrzów baroku – Bacha, Haendla, Scarlattiego oraz samego patrona festiwalu. W programie aż szesnaście różnorodnych repertuarowo koncertów z udziałem wybitnych gości z kraju i ze świata. Festiwal potrwa do 6 grudnia 2015 roku.

Tegoroczna edycja śląskiego festiwalu zapowiada się wyjątkowo spektakularnie, a wszystko za sprawą zbiegających się w roku 2015 rocznic urodzin: 330. w przypadku Bacha, Haendla i Scarlattiego oraz 350. jeśli chodzi o Gorczyckiego. Podkreślając tę niebywałą zbieżność organizatorzy nadali wydarzeniu podtytuł „Jubileusz Baroku – Baroque Jubilee”. Pomimo postawienia baroku oraz czterech ówczesnych „muzycznych wieszczów” w centrum zainteresowania, program nie ogranicza się do wykonań historycznych, a wręcz kipi mnogością kontekstów i powiązań, niejednokrotnie przekraczając granice czasu i przestrzeni.

Muzyka czterech głównych bohaterów tegorocznego festiwalu styka się z twórczością klasyków wiedeńskich, Debussy’ego, Góreckiego, Pendereckiego, a nawet Możdżera. Na scenach Śląska i Krakowa spotykają się znakomici soliści i zespoły: Richard Galliano, Concerto Köln, German Brass, Rainer Honeck, London Baroque, Paul Goodwin, Patrick Gallois, Iwona Sobotka, Camerata Silesia, Octava Ensemble oraz orkiestry: AUKSO, Capella Cracoviensis, NOSPR czy współorganizator tegorocznego festiwalu – Sinfonietta Cracovia.

W ramach festiwalu kontynuowane jest także zapoczątkowane rok temu przedsięwzięcie rejestracji dzieł wszystkich patrona festiwalu – Gorczycki in extenso. Głównym celem tej inicjatywy jest promocja spuścizny kompozytora w wymiarze europejskim, zarówno wśród amatorów, jak i profesjonalistów, oraz włączenie jego dzieł do globalnego repertuaru. W tym roku do grona popularyzatorów Gorczyckiego dołączą tacy wykonawcy jak: Concerto Köln, London Baroque, Capella Cracoviensis, Camerata Silesia i Octava Ensemble.

Więcej informacji – na stronie: www.gorczycki.pl

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program Festiwalu - Plik PDF